Jak usprawnić komunikację w gabinecie?

Efektywna komunikacja z pacjentem to jeden z najważniejszych elementów naszej pracy z pacjentem. Bez tych umiejętności nasza praca może stać się bardziej stresująca. Nasze zabiegi nie będą przynosić zamierzonych rezultatów, a podczas wizyt recall będziemy częściej odczuwać rozczarowanie, ze względu na brak poprawy w higienie jamy ustnej pacjenta.

Rozpoczynając swoją drogę doskonalenia komunikacji, najważniejsze jest, aby na samym początku zrozumieć jakie błędy popełniasz. Jeśli jesteś w stanie wyłapać te błędy, to jesteś w domu, ponieważ wiesz, nad czym musisz pracować. Jeśli nie jesteś pewny, zapytaj kolegów z pracy czy zauważają u Ciebie jakieś cechy i zachowania, które niekoniecznie mają pozytywny wpływ na relacje z pacjentem.

Unikaj żargonu stomatologicznego

Jest to bardzo często popełniany błąd przez osoby pracujące w środowisku medycznym, ponieważ przez całe studia oczekuje się od nas, abyśmy posługiwali się poprawną terminologią. Zakorzenia się to w nas tak bardzo, że ciężko jest się tego pozbyć. Pracuj nad tym i używaj terminologii zrozumiałej dla Twoich pacjentów. Badania udowodniły, że pacjenci słuchają bardziej uważnie i zapamiętują więcej detali, jeśli informacje są przekazywane w zrozumiały dla nich sposób.

Wkazówka – Jeśli dopiero jesteś na początku swojej drogi i nadal masz problem z żargonem stomatologicznym, pod koniec wizyty wręcz pacjentowi ulotkę, która będzie czytelna i zrozumiała.

Nie oceniaj

Nigdy nie oceniaj, w szczególności, jeśli jest to nowy pacjent, z którym tak naprawdę dopiero próbujesz nawiązać relacje. Często nie znamy przeszłości pacjenta, a nie każdy ma ochotę otworzyć się w gabinecie stomatologicznym. Pamiętaj, że czasami Ty i pacjent potrzebujecie kilku wizyt, aby dotrzeć do pewnych kwestii. Dlatego, zamiast osądzać, spróbuj zrozumieć.

Wkazówka – np. Zamiast pytać bezpośrednio pacjenta „Czy prowadzi pan stresujący tryb życia?”, wymień czynniki, które wpływają na pogorszenie stanu przyzębia, może wtedy pacjent przyzna się do tego, że niedawno stracił pracę i dbanie o higienę jamy ustnej czy zdrowie, nie było ostatnio dla niego priorytetem.

Słuchaj i analizuj

Nie ma nic gorszego, niż brak skupienia uwagi na tym, co mówi do nas pacjent. Unikaj odwracania się plecami do pacjenta, kiedy do Ciebie mówi. Utrzymuj kontakt wzrokowy i analizuj wszystko to, co probuje Ci przekazać. Zadawaj dodatkowe pytania, które zademonstrują, że jesteś zainteresowany prowadzonym dialogiem i naprawdę zależy Ci na tym, aby pomóc. Jeśli w danej sytuacji nie znasz odpowiedzi na jakieś pytanie (co jest normalne, nie jesteśmy chodzącą encyklopedią, mamy prawo czegoś nie wiedzieć i uczymy się nowych rzeczy całe życie), zapewnij pacjenta, że wrócicie do tego przy następnej wizycie lub skontaktujesz się z pacjentem telefonicznie/mailowo.

Bądź elastyczny

Jestem strasznie uczulona na proponowanie produktów, na które np. pacjenta nie stać, bądź też ich po prostu nie lubi. To, że Ty wierzysz i lubisz jakiś produkt, nie oznacza to, że pacjent będzie nim zainteresowany.

Wkazówka – Posiadaj duży wachlarz produktów w swoim gabinecie tak, aby każdy pacjent mógł wybrać coś dla siebie. Zamiast przywiązywać dużą uwagę do tego, co jest modne i promowane przez media społecznościowe, skup się na tym, co ma udowodnione działanie i pamiętaj, że to technika użytkowania danego produktu zawsze odgrywa kluczową rolę.

Pochwała

Najłatwiej jest krytykować i oceniać, niestety nie tędy droga. Zalecam, aby najpierw zacząć od tego, co pacjent robi dobrze, a następnie podkreślić, nad czym musi popracować. Pochwała podbuduje pacjenta, zmotywuje do działania i sprawi, że chętnie do nas wróci, bo wie, że zawsze może liczyć na dobre słowo z naszej strony.

Miałam w swojej karierze pacjentkę, która kiedyś bardzo stresowała się przed wizytami u higienistki, a wręcz czasami ich unikała. Zawsze czuła się oceniana i miała wrażenie, że wszystkie jej starania w domu były błędne.

Ton głosu

Na początku wizyty przedstaw się i uśmiechnij, a następnie podczas całej wizyty staraj się mówić spokojnym głosem, szczególnie kiedy masz do czynienia z nerwowym pacjentem. Daj do zrozumienia, że wszystko jest pod kontrolą, a wizyta przebiegnie w miłej atmosferze.

Zaangażuj pacjenta

Wykorzystuj interaktywne metody do edukacji swoich pacjentów, zaangażowany pacjent pochłonie więcej informacji. Świetną metodą jest stosowanie Guided Biofilm Therapy, w której wybarwiamy płytkę, co pozwala pacjentowi dokładnie zobaczyć, gdzie nie doczyszcza zębów. Pomocnym narzędziem jest również YouTube, gdzie możecie znaleźć masę ciekawych filmików, które pozwolą wam zobrazować problem lub proces. Możecie również stworzyć swoją ulotkę lub zakupić projekt, jeśli nie macie zdolności artystycznych i nie wiecie jak się do tego zabrać. Możliwości jest wiele, potrzebne są tylko chęci i czas, aby znaleźć odpowiednią metodę, która pozwoli Wam bardziej zaangażować pacjenta.

Wygląd

Powiedzenie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” nie wzięło się znikąd. Chociaż nie jestem zwolenniczką oceniania książki po okładce, uważam, że należy poświecić trochę uwagi temu, jak wyglądamy. Szczególnie jeśli nasza praca wiąże się z tym, że mamy non stop kontakt z ludźmi. Nie mówię tutaj o tym, aby wyglądać w pracy jak super model, ale upewnij się, że Twój fartuch jest zawsze czysty i wyprasowany, a włosy i paznokcie zadbane. To tak mało kosztuje, a pokazuje, że zależy Ci na profesjonalizmie.

Polecane Artykuły