Samodzielna Praca Higienistki Stomatologicznej – czyli jak zorganizować swoje miejsce pracy bez asysty
Lista pacjentów
Warto zacząć od analizy danego dnia, żeby to zrobić, należy przyjść wystarczająco wcześnie do pracy, bo pamiętaj, że musi Ci jeszcze wystarczyć czasu na przygotowanie gabinetu. Mój pierwszy pacjent przychodzi o godz. 8:00, przebrana w uniform jestem o godzinie 7:30 (płacone mam od 7:45, a więc robię to dla siebie i mojego zdrowia psychicznego).
Polecam wydrukować sobie listę pacjentów, którzy umówieni są do Ciebie na wizytę. Przy każdym nazwisku nadaję pacjentowi kategorie tj. nowy pacjent, mój stały pacjent recall lub recall innej higienistki. Robię to, aby mieć szybki wgląd do tego, co będzie działo się przez następne 8 godzin. Studiując każdego pacjenta, sprawdzam poprzednie notatki kliniczne swoje i lekarza, aby przypomnieć sobie, co działo się na poprzednich wizytach tj. czy były wykonywane jakieś ekstrakcje, wypełnienia itp. Pacjent bardzo docenia, kiedy pytam: „czy dobrze goi się rana po ostatniej ekstrakcji?” „czy wszystko w porządku z zębem, który był ostatnio leczony?”. Sprawdzam jaka była higiena, co zaleciłam pacjentowi, czy wręczyłam jakieś próbki do przetestowania, czy były odnotowane głębokie kieszonki, krwawienie, ilość płytki nazębnej i kamienia, czy pacjent współpracował na ostatniej wizycie itp.
Narzędzia w gabinecie higieny
Jak dla mnie, wszystko musi mieć swoje miejsce, o bałaganie nie ma mowy! Kupiłam kiedyś w Ikea plastikowe pudełka (widoczne na zdjęciu), w których trzymam wszystkie scalery, końcówki, dysze do piaskarki i zestaw do perioflow. W drugim pudełku trzymam Biomin, który aplikuje po zabiegach GBT, microbrushes, pęsetę, gąbeczki do wybarwiania płytki nazębnej, lakier fluorkowu duraphat, piasek plus i classic.
W gabinecie również trzymam kilka ampułek ze środkiem znieczulającym, aby w razie potrzeby wykonania znieczulenia nie zostawiać pacjenta samego i nie wchodzić do innych gabinetów w celach poszukiwawczych.
Posiadam również szafkę, w której znajduje się 5 tacek (widoczne na zdjęciu). Pozwala mi to na przygotowanie podstawowych narzędzi takich jak końcówka do dmuchawki, sonda WHO, lusterko i manualny scaler sickle, które zawsze używam. Dodatkowe narzędzia przygotowuję na bieżąco w zależności od tego, jak ma wyglądać wizyta.
Moje stanowisko pracy podczas GBT
Jeśli stosujesz się do protokołu GBT doskonale wiesz, że należy wykonać 8 kroków. Jeśli wiem, że przychodzi nowy pacjent i będę wykonywać cały protokół GBT, wszystko przygotowuję wcześniej, aby niczego nie szukać, kiedy pacjent siedzi już na fotelu.
- A więc żeby wykonać pierwszy krok, którym jest ASSESS(oceń), potrzebne jest mi lusterko, sonda i zdjęcia rentgenowskie
- Następnym krokiem jest Disclose(wybarw). Do tego potrzebne są mi gąbeczki wybarwiające biofilm i pęseta. Oczywiście zanim wybarwię zakładam optragate, który zwiększa moje pole widzenia, a pacjent nie musi zbytnio skupiać się na otwieraniu buzi.
- Motivate (Motywuj). Używam do tego lusterka, aby pacjent mógł zobaczyć, w których miejscach nie doczyszcza zębów. Wykonuję instruktaż indywidualny, dostosowany do uzębienia i umiejętności manualnych pacjenta (ciasne przestrzenie, szerokie przestrzenie, implanty, korony, mosty, zatrzymane ósemki, furkacje, aparat ortho itp….)
- Airflow – tutaj potrzebna jest dysza Airflow i piasek. Głównie używam Plus Powder, chociaż muszę stwierdzić, że jeśli jest dużo osadu to zdecydowanie wolę classic, bo z Plus powder czyszczenie zajmuje więcej czasu a szczerzę wolę ten czas poświęcić na edukację pacjenta. Oczywiście Classic używam, tylko jeśli pacjent nie ma recesji dziąseł, implantów, ceramicznych koron, licówek czy mostów
- Perioflow – tutaj potrzebna jest dysza Perioflow i piasek Plus powder. Pamiętajmy, że końcówki do perioflow są jednorazowe
- Na samym końcu, jeśli jest taka potrzeba używam Piezon i zawsze w pogotowiu mam moje kirety (9-10, 11-12, 13-14 i 17-18)
- Check (sprawdź) – dokładnie sprawdzam, czy zalega gdzieś jeszcze kamień. Ten naddziąsłowy najłatwiej wykryć dmuchawką poprzez dmuchanie powietrzem, a poddziąsłowy sondą – praktyka czyni mistrza. Oczywiście pacjent ponownie dostaje lusterko, aby powiedzieć “WOW, this is amazing, it feels like I have new set of teeth!” – “Wow, to jest niesamowite,czuję jakbym miał nowy zestaw zębów!”
- Recall (kontrola) – ten krok opisuję poniżej.
Z czym wychodzi pacjent?
W moim mniemaniu pacjent po takiej jedno godzinnej wizycie ma wyjść przede wszystkim z wiedzą a czyste zęby to dodatek! Badania naukowe udowadniają, że 49% pacjentów nie potrafi przypomnieć sobie zaleceń lekarza, z powodu braku zaangażowania pacjentów podczas wizyty i nieskutecznej komunikacji pisemnej przestawionej pacjentowi. A więc nie pozostaje nam nic innego jak wręczyć kilka ulotek. Moi pacjenci wychodzą zawsze z wręczoną ulotka na temat chorób przyzębia i czyszczenia przestrzeni międzyzębowych. Jeśli pacjent nie używa jeszcze elektrycznej szczoteczki, wręczam informację widoczną na zdjęciu.
Pacjent, u którego lepiej sprawdzą się szczoteczki międzyzębowe, aniżeli nić dentystyczna wtedy na mapce Tepe zaznaczam gdzie używać konkretnego rozmiaru, a rozmiar zapisuję w milimetrach, aby pacjent nie był ograniczony do jednej firmy produktu. Wręczam kilka próbek i wyznaczam recall.
Wznaczenie recall ma zabrzmieć jako obowiązek, a pacjent musi zrozumieć, że aby osiągnąć zadawaljący stan przyzębia, wizyty typu recall muszą odbywać się regularnie. Moje zdanie, które recytuję każdego dnia „Mr Smith our receptionist is going to book you an appointment in 3 months time, so we can review your oral hygiene, assess the condition of your gums and remove any deposits if needed” “Nasza recepcjonistka umówi pana na kolejną wizytę za 3 miesiące, w celu sprawdzenia higieny, skontrolowania zdrowia dziąseł i usunięcia płytki nazębnej, kamienia czy osadu, jeśli będzie to konieczne”
Zauważyliście, że nie proponuje pacjentowi czy chce się umówić na kolejną wizytę? Z góry daję do zrozumienia, że taka wizyta jest ważna i musi się odbyć. To właśnie jest droga do sukcesu i umiejętnego budowania listy pacjentów. Pamiętajmy, że ostateczna decyzja zawsze należy do pacjenta, ale zróbmy wszystko, aby pacjent był świadomy konsekwencji swoich wyborów!